CBD

Hoe meet je je vetpercentage op?

Er zijn meerdere maatstaven om na te gaan of je succes boekt in de sportschool. Zo zijn je lichaamsgewicht en het gewicht dat je kunt tillen belangrijke cijfers om inzicht te krijgen in je fysieke progressie. Daarnaast is ook het vetpercentage een van de meest veelzeggende graadmeters om je lichamelijke ontwikkeling te analyseren. Een laag gewicht hoeft namelijk niet per se te betekenen dat je weinig vet hebt, het kan ook komen door weinig spiermassa. Als je bezig bent om je lichaam positief te transformeren, is het handig om geregeld je progressie te meten. Maar hoe meet je nou eigenlijk je vetpercentage op? In deze blog vertellen we je hier meer over!

Vetpercentage, een nauwkeurige schatting

Er zijn vele manieren om het vetpercentage van iemand te meten, waarvan de ene nauwkeuriger is dan de ander. Ondanks de vele methodes, zijn de vetpercentages nooit 100% accuraat, en kan je elk resultaat beter zien als een nauwkeurige schatting. Bij elke meting zal je waarschijnlijk op een net ander percentage uitkomen. Van deze waarden zou je eventueel een gemiddelde kunnen nemen, zodat je op die manier de indicatie nauwkeuriger maakt. Omdat er veel technieken zijn die of te ingewikkeld zijn, of simpelweg te duur, behandelen we in deze blog alleen de relevante methodes die iedereen kan toepassen.

Vetpercentage en BMI

Verreweg de meest simpele manier om je vetpercentage te berekenen is door middel van je BMI. Deze afkorting staat voor Body Mass Index, wat een verhouding weergeeft tussen je lengte en gewicht. Ondanks dat deze methode duidelijke gebreken kent, is het voor ongetrainde mensen een geschikte graadmeter om iets te zeggen over of je al dan niet over- of ondergewicht hebt. Voor getrainde sporters echter, met name bodybuilders, is de BMI niet bepaald geschikt, omdat zij volgens deze index vaak overgewicht hebben, terwijl ze een bijzonder gezond en gespierd lijf hebben. Ondanks deze tekortkoming, geeft de BMI een prima indicatie over je vetpercentage, mits je nog niet volledig of gedeeltelijk bent afgetraind. Op internet kan je op meerdere websites een BMI-calculator vinden en in een mum van tijd jouw BMI berekenen.

Vetpercentage met meetlint

Vanuit de Amerikaanse Marine is er sinds de jaren ’80 een andere manier gekomen om je vetpercentage met meer precisie te meten. Deze methode heet in het Engels de US Navy Body Fat Calculator. Hierbij maak je gebruik van een meetlint, waarmee je de omtrek van je nek en omtrek van je taille meet. Deze voeg je samen met je lengte en lichaamsgewicht in de calculator, en er zal een vetpercentage uitkomen. Ook hiervoor geldt dat de uitkomst niet volledig accuraat is.

Vetpercentage met de huidplooimeting

De meest gebruikte meetmethode om je vetpercentage te meten is de zogenoemde huidplooimethode. Zelfs binnen deze methode zijn er nog verschillende manieren om het aan te pakken, waarvan elk ook weer net een ander resultaat kan geven. Het principe van de huidplooimeting is door met behulp van een tangetje de huid en vetlaag op bepaalde punten vast te pakken en zo de dikte ervan te meten. Voor een betrouwbare meting is het belangrijk om elke keer op dezelfde manier te meten. De accuraatheid van deze methode kan nogal uiteenlopen, maar desondanks geeft ook dit een keurige indicatie van je vetpercentage. Er is tegenwoordig keuze uit verschillende soorten huidplooimeters. Het belangrijkste onderscheid is tussen traditionele standaard meters, en moderne digitale meters

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *