CBD

Koud douchen, wat zijn de voordelen?

De winterdagen in Nederland zijn vaak koud en nat. Na z’n dag wil je natuurlijk niks liever dan een warme douche. Je kunt er met je hoofd niet bij dat er mensen zijn die in deze kou juist een koude douche nemen. Maar wist je dat een koude douche ook veel voordelen met zich meebrengt? In deze blog stippen we de voordelen even aan.

Voordeel 1: Lichaam

Je hoort het steeds vaker, topsporters die na een zware inspanning in een ijsbad gaan zitten.  Het klinkt gek, maar dit is een effectieve manier om spierpijn te verminderen en/of te voorkomen. In 2009 analyseerde een groep onderzoekers het volgende: 24 minuten in een koudwaterbad van tien tot vijftien graden kan de spierpijn verlichten binnen één tot vier dagen na de training. De dagen zijn wel afhankelijk van de intensiviteit van de training. We raden je daarom aan om na de krachttraining toch eens een koude douche te nemen.

Naast het verminderen of voorkomen van spierpijn, het stimuleert namelijk je stofwisseling. Het lichaam bestaat onder andere uit deze twee vetweefsel: wit vet en bruin vet. Wit vet slaat ons lichaam op als we meer calorieën eten dan verbranden. Dit vet hoopt zich voornamelijk op bij je taille, dijen, rug en nek.

Bruin vet is heel belangrijk voor de koukleumen onder ons. Dit soort vetweefsel wordt geactiveerd bij extreme kou en houdt ons warm. Een koude douche bevordert juist de aanmaak van bruin vet. Bruin vet geeft je stofwisseling ook een boost, waardoor je meer verbrand in rust. Daarbij komt kijken dat jouw bloed effectiever naar alle belangrijke organen gepompt. Deze actie voorkomt dat je hart en andere belangrijke organen onderkoeld raken. Dus misschien de volgende keer onder de douche toch even doorbijten?

Voordeel 2: Immuunsysteem

Door af en toe eens een koude douche te nemen, wordt jouw immuunsysteem versterkt. Door de kou gaat de bloeddruk naar beneden en gaat de stofwisseling omhoog. Omdat jouw lichaam ineens wordt blootgesteld aan de kou, moet je lichaam zich verweren tegen ziektes. Hierdoor krijgt je immuunsysteem een boost. Daarnaast worden er meer witte bloedcellen aangemaakt. Dit zijn de virusbestrijders van ons lichaam.

Voordeel 3: Energie

Op z’n koude winterochtend, sta je natuurlijk niet te poppelen op een koude douche. Toch is het verstandig om te doen, want dan ben je meteen goed wakker! Wanneer je goed diep blijft ademhalen zal jouw lichaamstemperatuur op peil blijven en verhoog je de zuurstofopname. Vervolgens, stijgt je hartslag en hierdoor gaat je bloed sneller stromen. Met als resultaat: meer energie! Daarnaast word je door de verbeterde bloedtoevoer naar je hersenen alerter.

Voordeel 4: Huid en haar

De beste natuurlijke manier om je haar en huid gezond te houden is om een koude douche te nemen. Met koud water trekken namelijk je spieren en bloedvaten samen. Daarnaast sluiten je poriën beter af. Hierdoor komt er minder vuil in je huid vast te zitten. Warm water zorgt er juist voor dat je huid uitdroogt.

Voordeel 5: Verlicht stress en depressie

Naast alle lichamelijke voordelen, zorgt koud douchen ook voor geestelijke gezondheid. Wanneer je onder de koude douche springt zonder het eerst af te bouwen, verlaag je het stressniveau. Mensen die dit elke dag doen, hebben over het algemeen een lager stressniveau. Bovendien maak je meer adrenaline en endorfine aan. Deze hormonen geven jou een oppeppend gevoel. Sommige wetenschappers beweren dat het ook bij kan dragen aan het verhelpen van depressies en/of neerslachtigheid. Dit komt doordat je zintuigen in één keer extreem geprikkeld worden.

En nu?

Hebben we je met deze voordelen over gehaald om minstens één keer per week koud te douchen? Mooi, maar we moeten eerst nog even een paar dingen bespreken. Om ervoor te zorgen dat alles veilig verloopt moet de kou eerst opbouwen. Je begint op 35 tot 38 graden en draait langzaam de warmte knop dicht. Hoe koud is koud douchen? Een douche van 16 graden verricht al werk. Nu moeten we alleen nog weten hoelang we koud moeten douchen. Begin op 2 minuten per douche en bouw dit over tijd langzaam op. Als je goed wil zitten bouw je dit op tot 5 minuten.

 

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.