CBD

Wat is eiwit en wat doet het?

In de sport supplementen wereld zijn samen met pre-workout de eiwitproducten het soort producten die het meeste worden gebruikt maar wat is het nou eigenlijk?

Eiwit is een van de voedingsstoffen, net zoals vet en koolhydraten. Daarnaast levert eiwit energie, calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn ondersteunend voor het eiwit in lichaamscellen. Een veel gebruikte term voor eiwit is proteïne.

Eiwit Bronnen

De voedingsmiddelen die eiwit bevatten zijn onder te verdelen in twee categorieën:

  • Plantaardige producten
  • Dierlijke producten

Bij de plantaardige bronnen moet u denken aan brood, tempé en tofu, granen, peulvruchten en noten.

De dierlijke producten zijn producten zoals: vlees, vis, eieren, kaas, melk producten en gevogelte (kip). Van deze 6 is vlees het rijkst aan eiwit met 20 tot 30% aan eiwit. Vis is hierna het eiwitrijkst.

Waarom is eiwit een must?

Zoals eerder vermeld bevat eiwit aminozuren. Deze zorgen voor opbouwen van cellen en voor vele soorten regelprocessen in het lichaam. Daarnaast helpt het eiwitrijk eten om op gewicht te blijven. De reden hiervoor is dat eiwit belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden en goed verzadigt.

Eiwit levert energie. 4 kilocalorieën per gram om precies te zijn. Ons lichaam kan aminozuren uit eiwit in spieren of uit eten omzetten naar glucose. Dit gebeurt vaak als het lichaam een laag glucosegehalte heeft. Oorzaak hiervan kan zijn dat je lang niets gegeten hebt, of erg weinig koolhydraten eet.

Naast energie heeft eiwit ook een invloed op uw calorie inname. Het lichaam benut de calorieën die in de eiwit zitten minder goed dan die uit vetten en koolhydraten. Dit komt doordat een deel van de calorieën uit eiwit direct na consumeren wordt omgezet in warmte, het thermogene effect. Verder lijkt het er op dat eiwitrijke voeding verder geen effect heeft op het gewicht als het aantal calorieën evenveel is als bij een product met weinig eiwit. Een eiwitrijk eetpatroon kan wel helpen om niet al teveel calorieën binnen te krijgen.

Daaraan toevoegend beperkt het consumeren van eiwit het verlies aan spierweefsel in het afvalproces. Dat is zeer gunstig aangezien spierweefsel meer energie verbruikt dan vetweefsel. Op deze manier kan eiwit helpen om op gewicht te blijven na het afvallen.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *