Hoe lang werkt een pre-workout?
pre-workout

Hoe lang werkt een pre-workout?

Pre-workouts zijn sportsupplementen die erop gericht zijn om te helpen het maximale uit een training te halen, om zo prestaties te verbeteren en andere sportieve doelen te behalen. Een pre-workout neem je, zoals de naam al suggereert, vóór de fysieke training. De energieleverende effecten zorgen ervoor dat je een extra boost krijgt om nog harder en langer door te gaan met oefeningen, zodat je elke keer je grenzen kan verleggen. Zo’n energieboost is natuurlijk niet onophoudelijk, dus hoe lang duurt het ongeveer dat je de stimulerende effecten van pre-workout kan ervaren voordat het is uitgewerkt?

Wanneer gebruik je pre-workout?

Tegenwoordig is het aanbod aan pre-workout supplementen erg hoog, wat betekent dat er veel te kiezen valt. Echter bevatten de meeste pre-workouts een lijst met gedeelde ingrediënten die allen een positieve werking hebben op de energiehuishouding in het lichaam. Eén van de hoofdbestanddelen in nagenoeg alle pre-workout supplementen is cafeïne. Dit is een stofje dat ongeveer een half uur tot een uur nodig heeft om volledig in te werken. Daarom kan je het beste een half uur tot een uur voordat je begint met je training een scoop (dosering) van de pre-workout in nemen.

Cafeïne

Nadat cafeïne door het lichaam in het bloed is opgenomen, halveert het in concentratie na ongeveer 5 uur, waardoor het dus lang kan duren voor het volledig is uitgewerkt. De echte energieboost die cafeïne geeft is veel minder lang merkbaar, en ondanks dat er nog wel cafeïne in het lichaam zit, voel je hier niks meer van. Naast dat de concentraties zo laag zijn geworden, went het lichaam er ook aan. Toch is het handig om bewust te zijn van de eigenschappen van cafeïne, zeker als je vooral in de avond sport, en de pre-workout dus ook ’s avonds in neemt. Mensen die gevoelig zijn voor cafeïne kunnen daardoor misschien moeilijker in slaap komen.

Beta-alanine

Naast cafeïne bevat een pre-workout supplement nog andere werkzame ingrediënten. Beta-alanine is een aminozuur dat als een ander hoofdbestanddeel is verwerkt in de samenstelling van pre-workouts. Dit aminozuur vormt samen met histidine het stofje ‘carnosine’, waardoor je tijdens het sporten veel minder snel moe wordt. Beta-alanine zorgt daarnaast voor de bekende tinteling van de pre-workout. Ondanks dat dit aminozuur een belangrijk ingrediënt is met een net zo belangrijke werking, is voornamelijk de hoeveelheid cafeïne de bepalende factor van hoe lang een pre-workout werkt.

Conclusie: hoe lang werkt een pre-workout?

Afhankelijk van de persoon en de dosering blijft cafeïne meerdere uren in het lichaam. Na ongeveer een halfuur vanaf inname is het cafeïnegehalte in het bloed het hoogst. Vanaf ongeveer 60 minuten zal dit gehalte weer dalen, met een halveringstijd van 5 uur. Hoe meer je hebt genomen, hoe langer het dus zal werken. Echter betekent dit niet dat je onbeperkte hoeveelheden cafeïne in kunt nemen, dat is zelfs gevaarlijk voor de gezondheid. Een scoop pre-workout bevat gemiddeld 175mg cafeïne, wat nog een stuk lager is dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid van 500mg per dag. Als je over deze hoeveelheid van 500mg per dag gaat, kunnen de bijwerkingen heftig zijn. Al met al is het dus zeker mogelijk om na 5 uur nog steeds de effecten van cafeïne kan voelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.