Wat zit er in pre-workout supplementen?
pre-workout

Wat zit er in pre-workout supplementen?

Pre-workouts zijn meestal blends in poedervorm die zorgen voor een energieboost voordat je met je workout begint. Hierdoor kan je tijdens een fysieke training die gericht is op prestatieverbetering het maximale eruit halen. Met een pre-workout ervaar je vaak dat extra fysieke en mentale zetje om je grenzen in de sportschool op te zoeken en te verleggen. De effectiviteit van pre-workouts komt tot stand door een verscheidenheid aan werkzame ingrediënten die deel uitmaken van de betreffende formule. Maar wat zit er in pre-workout supplementen?

Voordelen van pre-workout

De bedoeling van een pre-workout supplement is dat het je voorziet van verschillende voedingsstoffen die belangrijk zijn om fysieke prestaties te verbeteren. Dit kunnen stoffen zijn die de eigenschap hebben om mentale vermoeidheid tegen te gaan, alsook stoffen die de spieren voorzien van energie en middelen om zonder blessures het maximale uit je lichaam te halen. Hierdoor zijn de voordelen van pre-workouts dat ze de kracht van de sporter verhogen, en prestaties verbeteren. Hieronder worden ingrediënten besproken die meestal onderdeel zijn van een pre-workout supplement.

Cafeïne

Deze stof is bij de meesten wel bekend, en wordt door een groot gedeelte van de mensen geconsumeerd, ook als ze geen pre-workouts nemen. Het zit namelijk in energydrinks, thee en natuurlijk koffie. Het is het meest voorkomende ingrediënt in pre-workouts, en heeft dan ook een wetenschappelijk aangetoonde werking. Naast dat het ervoor kan zorgen dat vermoeidheid minder wordt, verbetert het ook de spierkracht en het uithoudingsvermogen. Cafeïne verwijdt de bloedvaten namelijk, waardoor er een toename is van bloedtoevoer naar de spieren. Daarnaast kan het helpen de hersencapaciteit (cognitie) te verbeteren, zodat je meer gefocust bent op de spiergroepen die je op dat moment traint.

Creatine

Deze stof is belangrijk in de energievoorziening van spieren tijdens explosieve trainingen met piekmomenten. Creatine treedt op als transporteur van de werkelijke stof die de spieren gebruiken als brandstof, namelijk ATP. Hoe meer creatine in je spieren zit, hoe meer bruikbare energie er naar de spieren vervoerd kan worden. Hierdoor zul je merken dat je net een extra herhaling kan doen, of er een extra kilootje bij kan doen tijdens een leg press, bench press of andere krachtoefeningen.

BCAA

BCAA’s zijn vertakte ketenaminozuren (Branched Chain Amino Acids) die ook vaak als los supplement worden ingenomen. Ze bestaan uit de aminozuren L-Leucine, L-Isoleucine en L-Valine en fungeren als bouwstenen van spierweefsel. Deze combinatie van aminozuren helpt bij spierherstel en vermindert opgelopen spierschade. Het gevolg is een verbeterde spieropbouw en meer spiermassa.

Beta-alanine

Beta-alanine is tevens een aminozuur dat in feite de verzuring van de spieren uitstelt, waardoor je makkelijker nog een extra set kan doen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat het de energie verhoogt bij conditionele (uithoudingsvermogen) oefeningen.

Vitamine B

Een andere groep voedingsstoffen die vaak wordt teruggevonden in de lijst met ingrediënten zijn B-vitaminen. Deze hebben een minstens zo belangrijke rol in de energievoorziening en het metabolisme. Met name Niacine (B3) en Cobalamine (B12) vervullen een sleutelfunctie als het gaat om de energiehuishouding in het menselijk lichaam. Dankzij een adequate hoeveelheid van dergelijke vitamines is het mogelijk de intensiteit van trainingen te verhogen, zodat het kweken van spiermassa in een nog rapper tempo plaatsvindt.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.