CBD

Snel buikvet verliezen

 

Mensen willen graag van hun overtollig buikvet af, omdat dit er mooier uitziet. Afgezien van dat dit al een goede reden is om rondom de buik af te vallen, is het ook een gezonde keuze. Een te veel aan buikvet brengt namelijk de nodige gezondheidsrisico’s met zich mee, die door aanpassingen in het dieet al goed te voorkomen zijn. In dit artikel bespreken we een aantal tips om snel die overtollige kilo’s rond de buik te elimineren, en een gezond gewicht op de lange termijn te kunnen handhaven.

 

Gezondheidsrisico’s van overtollig buikvet

Overtollig buikvet kan voor de nodige klachten en gezondheidsproblemen zorgen. Zo bestaat er een verhoogd risico op diabetes type 2 en andere chronische ziektes bij mensen met te veel buikvet. Verder zorgt het voor een verhoogde bloeddruk en verminderde nachtrust, wat op hun beurt ook weer voor nadelige gevolgen zorgt. Daarom is het niet alleen voor de schoonheid, maar in het bijzonder voor de gezondheid belangrijk overtollig buikvet zo veel mogelijk proberen te elimineren.

Koolhydraatarm / ketogeen dieet

Het probleem van te veel buikvet is voor een groot gedeelte al aan te pakken door niet minder te eten, maar anders te eten. Om af te vallen is het niet nodig de hele dag een hongergevoel te hebben. Een belangrijke aanpassing in het dieet is koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden en/of vervangen met eiwitten. Eet ’s ochtends in plaats van brood of ontbijtgranen een lekkere omelet met wat groenten, of maak een heerlijke verse ontbijtsmoothie met spinazie, banaan en amandelen.

Intermittent fasting

Ook de hoeveelheid tijd die tussen je maaltijden zit, kan een rol spelen. Zo is het voor je lichaam goed om gedurende een langere tijd niks te eten, zodat het lichaam in plaats van suikers, vet gaat gebruiken als brandstof. Dit wordt ook wel ‘intermittent fasting’ genoemd, waarbij doorgaans het schema van 8 uur eten en 16 uur vasten wordt aangehouden. Dit betekent niet dat je elke dag uren moet vasten. Je kan namelijk de uren die je slaapt ook al meerekenen als ‘vasten’, waardoor er nog maar een paar uurtjes overblijven. Als je dus bijvoorbeeld om zeven uur ’s avonds je laatste maaltijd hebt gegeten, kan je zestien uur later, om 11 uur, beginnen met je ontbijt. Mocht dit net te lang zijn, is het ook geen probleem er 15 of zelfs 14 uur vasten van te maken. In ieder geval helpt het ook flink bij het verliezen van buikvet, om tenminste drie uur voor het slapen gaan niks meer te eten. Zo geef je je lichaam rust en kan de energie gestoken worden in vetverbranding, in plaats van het verder verteren van eten.

Beweging

Naast dat een groot gedeelte van het probleem al aan te pakken is, door heel bewust met voeding om te gaan, is dagelijkse beweging een belangrijk onderdeel van de oplossing. Hierbij is het echt niet nodig om elke dag jezelf in het zweet te werken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat fysieke inspanning meer een gewoonte wordt in je dagelijkse bezigheden. Pak wat vaker de fiets naar je werk, of wandel in de pauze een halfuurtje in plaats van stil te zitten. Grijp daarnaast een vrije dag ook wat vaker aan om lekker de natuur in te gaan, zodat je niet alleen aan beweging toekomt, maar ook nog eens goed kan ontspannen en de stress even kan laten varen.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.