CBD

Wat betekend spierpijn na een training?

blank

Iedereen heeft er weleens last van: spierpijn na het uitvoeren van een sportieve training. Afhankelijk van de betreffende oefeningen die je gedaan hebt, zul je in meer of mindere mate spierpijn ervaren die je best wel kan belemmeren in je dagelijkse bewegingen. Vooral na de beruchte legday kunnen je beenspieren zeer pijnlijk aanvoelen en is het haast onmogelijk om een trap op en af te lopen. Gelukkig is deze pijn niks ernstigs, en gaat het meestal na twee tot drie dagen vanzelf weer weg. Maar wat wil spierpijn na een training eigenlijk zeggen?

Spierpijn ontstaat na het uitvoeren van (intensieve) sportieve bezigheden, en met name krachttrainingen. In feite houdt het in dat je spieren door intensief gebruik beschadigd zijn geraakt en er kleine scheurtjes zijn ontstaan. Je lichaam herstelt deze spieren door er spiermassa aan te maken, hetgeen je voelt als spierpijn. Tijdens de training heb je je spieren ‘overbelast’, wat minder erg is dan het klinkt. Je hebt namelijk meer gevraagd van je spieren dan ze dagelijks gewend zijn. Deze overbelasting resulteert in schade aan de spieren, en is op zijn beurt weer een signaal voor je brein dat het huidige uithoudingsvermogen niet genoeg is voor deze sportieve levensstijl. Dankzij het aanpassingsvermogen van het menselijk lichaam, wordt dit probleem opgelost met de aanmaak van meer spiermassa. Hoe vervelend soms dan ook, spierpijn is een essentieel onderdeel van het kweken van spiermassa.

Toch ervaar je het gevoel van pijn niet zomaar, en fungeert het ook als een soort waarschuwing voor je lichaam om voorzichtig te zijn bij verdere belasting van de spieren. Het is daarom ook verstandig om de (meeste) spierpijn te laten verdwijnen voordat je die spiergroep opnieuw gaat trainen. Bovendien kan je met voeding, zoals eiwitten, het herstelproces van je spieren optimaliseren. Om blessures te voorkomen zoals een kneuzing of verrekkingen in je spieren is het daarnaast ook belangrijk om een goede warming up te doen voor je training. Hiermee warm je je spieren op en is de kans op blessureleed aanzienlijk kleiner.

 

 

Related Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *