CBD

Eiwitten

blank

Het verteren van eiwitten start in je maag. Door enzymen pepsine die komen uit het maagsap worden eiwitten verdeeld in kleine deeltjes, deze noemen we peptiden. Maagsap bestaat uit zoutzuur en enzymen en zorgt ervoor dat de bacteriën die in de maag terecht komen worden gedood. Door de dunnen darm komen uiteindelijk de peptiden terecht in de maag. In de maag worden de peptiden afgebroken tot aminozuren. Om de peptiden af te breken tot aminozuren heb je trypsinogeen, chymotrypsinogeen en pro-caboxpeptidase nodig. Deze 3 soorten enzymen komen vanuit de alvleesklier en uit de dunne darm. Het orgaan de alvleesklier is nodig voor de spijsvertering en de bloedsuikerspiegel. De aminozuren worden via het bloed naar de lever en de andere weefsels toegebracht. Een orgaan is de lever, deze neemt in de eiwitstofwisseling een belangrijke plaats in. 70% van de aminozuren die in ons lichaam zitten worden aangemaakt als lichaamseiwit. De eiwitten die we binnenkrijgen via onze voeding, zijn namelijk anders dan de eiwitten die zitten in ons lichaam. Zo zorgt het lichaam ervoor dat de aminozuren zelf de eiwitten aanpassen zodat deze passen bij het lichaam. De andere 30% van deze aminozuren worden verbrand of komen naar buiten via urine. De lichaamseiwitten worden dan ook continu opgebouwd en afgebroken, dagelijks is dit zo’n 200 a 300 gram lichaamseiwit die wordt vervangen. Je urine brengt continu kleine hoeveelheden eiwit met haren, nagels, schilfers, transpiratie en urine naar buiten, het eiwit moet aangevuld blijven worden. Brandwonden of ondervoeding zorgen ervoor dat mensen een verhoogde eiwitafbraak of aminozuurverliezen hebben. Het lichaam gaat alleen eigen eiwitten verbranden als er te weinig koolhydraten aanwezig zijn in onze voeding. De overtollige aminozuren worden dan samen met de lichaamseiwitten afgebroken tot ureum. Ureum komt uit de lever en ontstaat door de verbranding van eiwitten, urine is dus een vloeistof met afvalstoffen. Deze verlaat het lichaam door te plassen.

De Landelijke Werkgroep Disten Oncologie heeft een database opgesteld samen met IKNL waarin energie en eiwitrijke producten staan. In deze database kun je zien welke producten eiwitrijk zijn, een handige lijst ter inspiratie. Je kunt de lijst hier vinden: https://www.stuurgroepondervoeding.nl/energie-en-eiwitrijke-producten.

Rijk aan eiwitten zijn eiwitshakes, erg populair onder de fanatieke sporters. Er zijn verschillende soorten eiwitshakes in diverse smaken. Bij CBD and Sport voegen we hier CBD aan toe voor een nog beter herstel.  Als je te weinig eiwitten eet, zorgt die voor symptomen zoals vermoeidheid, haaruitval, verlies van pigment, verlies van spiermasse, lage lichaamstemperatuur en verstoring van de hormoonspiegel. Een extreem te kort aan proteïne, dit komt alleen voor bij uitgehongerde mensen kan dodelijk zijn. Whey is de bekende vorm van eiwitten, deze is dan weer onder te verdelen in concentraat, isolaat en hydrolisaat.

Dierlijke producten zijn vaak eiwitrijk, bijvoorbeeld: vlees, vis, kip, eieren, melk, yoghurt, kwark en kaas bevatten grote hoeveelheden eiwit. Peulvruchten zijn een goede bron van plantaardige eiwitten. Bijvoorbeeld: linzen, erwten, bonen, noten, mais en quinoa. De aminozuursamenstelling zorgt voor het verschil tussen plantaardige en dierlijke producten. Dierlijke eiwitbronnen zijn compleet, die bevatten alle aminozuren die we nodig hebben en hebben vaak een hogere PDCAAS-waarde dan plantaardige eiwitten. De PDCAAS-waarde geeft de hoeveelheid aan essentiële aminozuren weer, deze is gecorrigeerd door de verteerbaarheid van een eiwit. Het is voor bijvoorbeeld een vegetariër belangrijk om diverse plantaardige producten met elkaar te combineren zodat ze toch de juiste aminozuren binnen krijgen. Er is maar een compleet plantaardig eiwit en dit is soja. Dit is daarom een goede vervanger voor veel producten.

Veel eiwitten en weinig koolhydraten zorgt dat je lichaam in een bepaalde staat komt, genaamd ketose. Dit zorgt voor vetverbranding die plaats maakt voor energie. Dit is goed als je van je buik af wilt, maar zorgt voor een minder goede en frisse adem.

Duidelijk is dus dat je lichaam niet kan zonder eiwitten. De meeste mensen focussen zich niet op een eiwitrijke voeding omdat ze de prikkeloverdracht willen verbeteren. Er wordt vaak een eiwitrijk dieet aangeprezen om te helpen afvallen.

 

Related Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *